Laatu ja asiakaskokemus

Joskus 1990 -luvun alussa hurahdin laatu-ajatteluun, jatkuvan parantamisen teorioihin. Pääsin laatukoulutuksiin, tutustuin laatustandardeihin ja sain olla mukana laatujärjestelmien tekemisessä. Laatujärjestelmät olivat pian mappirivistöjä työhuoneeni hyllyillä.

Laatutyössä huomasin, että muutoksia saadaan aikaan vain konkreettisilla teoilla, kokeiluilla. Tuotteen ja materiaalien lisäksi aloin kiinnostua työvälineistä, valmistustavoista, logistiikasta ja asiakaspalautteesta. Kaikessa oli kehittämisen varaa.

2000-luvulla on puhuttu Lean-ajattelusta, jatkuva parantamisen filosofiasta. Sen ydinajatus on jatkuva toiminnan ja prosessien kehittäminen asiakaskokemuksen pohjalta.

Kun aloittelin Huihuin -vekkihameen kehitystyötä, sovelsin teorioita tiedostamattani. Etenin vähitellen. Kerroin tuotekehityksestä, markkinoinnista, kehittämisintresseistäni ja kuuntelin asiakkaita.

Joulukuussa 2017 Ornamon DesignJoulussa myin ensimmäiset hameeni. Vastaanotto oli hyvä. En silti ollut täysin tyytyväinen kaikkiin hameen yksityiskohtiin. Vyötärökuminauhan laatu- ja kiinnitystapa kangersivat. Toimivinta ratkaisua ei tahtonut löytynyt. Pakkauskin oli kömpelö.

Seuraavana vuonna asiakkaat kuitenkin tulivat uudelleen ja ostivat toisen hameen. Käyttökokemus oli ollut mieluinen. Asiakkaat arvostivat Huihui -vekkihameen tuotelaatua: joustavuutta, keveyttä, ajattomuutta, kestävyyttä ja erilaisuutta.

Tuotelaatu on hyvä vain silloin, kun se johtaa hyvään käyttäjäkokemukseen. Tekijälle hyvä käyttäjäkokemus on onnistumisen merkki ja suunnaton ilonaihe. Tässä esimerkki:

“Kiitokset upouusista Huihui-hameistani. Jos tämä vanha pöytäkone osaisi tehdä hymiöitä, tässä olisi pitkä rivi sydämiä, hymynaamoja ja peukkuja. Olen ihastuksissani. Hame on päällä kuin ei mitään, näyttää hyvältä ja mahdollistaa liikkumisen. Mahtavaa”.

Aija Lundahl

Ps. Artikkelikuva on bloggari Maija Rauhan arviosta ET-lehdessä:
https://www.etlehti.fi/blogit/tietyssa-iassa/moderni-vekkihame-ihanin-hame-ikina

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial